Entrevista amb Eduardo Galeano: "Escric quan em pica la mà"

L'escriptor uruguaià Eduardo Galeano, autor del celebrat llibre Les venes obertes d'Amèrica Llatina, va visitar Xile per rebre el XVIII Premi N'aitun, que atorga la Corporació Cultural Artistes Pro-Ecologia. Durant la seva estada a Xile també va ser presentat el seu llibre Els fills dels dies davant un públic que va desbordar la sala Antonio Varas.
 
De manera exclusiva concedir també una entrevista a Revista de Punt Final.
El premi que reps l'atorga una agrupació ecològica. Creus que actualment el factor ecològic s'ha convertit en una eina de lluita política?
"La paraula política s'ha grapejat tant que significa tot i no vol dir res. Llavors desconfio molt de l'etiqueta política. El que sí que crec és que hi ha un tràgic divorci del qual tampoc s'ha salvat, lamentablement, bona part de l'esquerra llatinoamericana ni els governs progressistes que tenim avui en alguns països, que és el divorci entre els drets humans i els drets de la natura , com si no fossin el que són: dos noms d'una mateixa dignitat. I això em sembla que té conseqüències terribles per a la terra que habitem, per l'aire que respirem, per l'aigua que bevem i per tot el que té a veure amb la naturalesa de la qual formem part. A partir de la conquesta d'Amèrica es va imposar el criteri que suprimia la naturalesa com a font de dret, de llenguatge.
Hi va haver d'esperar la Constitució de la República de l'Equador, molt recent, perquè es recuperés aquesta unitat perduda i es reivindiquessin els drets de la natura ".
El teu llibre "Les venes obertes d'Amèrica Llatina", tot i ser publicat el 1971, se segueix venent com si hagués estat editat ahir. A què atribueixes aquest fenomen?"Va ser un punt de partida, després cada llibre empeny altre llibre. Les venes va ser un punt de partida, no d'arribada. A partir d'aquí vaig anar desenvolupant un llenguatge propi. Prenen altres estats, altres perfils, altres temes de la realitat que no estan a Las venes, que és sobretot un llibre centrat en la història economica-política d'Amèrica Llatina.
Respecte a la seva vigència, això passa, lamentablement, perquè la realitat no ha canviat molt des que el llibre es va escriure. Tant de bo fos una obra d'arqueologia, aquesta seria la meva intenció. Entre altres coses perquè em deixarien en pau. No em preguntarien més res sobre el llibre [ho diu amb humor].
Em passa amb Les venes el mateix que el pobre Kino amb Mafalda, que l'únic que vol és escanyar ... Però la veritat és que estic molt orgullós d'aquest llibre, ja que després de tants anys ha influït sobre tanta gent i en tants processos ".
 
I ha creat consciència
"Molta, sí. La qual cosa demostra que escriure no és una passió inútil. Escriure és una manera de comunicació, i en aquest cas aquest llibre [Les venes] va tenir la sort d'arribar a moltes mans i de passar per diverses generacions.
Em sento molt feliç amb ell ".
 
Sobre el llibre "Els fills dels dies", què ens pots dir?
"És un llibre que té la forma d'un calendari. És com un almanac, i de cada dia brolla una història. Va néixer d'una frase que vaig escoltar fa ja molts anys en les meves aventures, doncs sóc un caminant. En una comunitat maia de Chiapas vaig escoltar dir 'nosaltres som fills dels dies'. La cultura maia és l'única cultura de les Amèriques en què és el temps el que funda l'espai. És a dir l'espai és fill del temps i no a l'inrevés. Em va quedar gravada aquesta frase, em va semblar molt bonica. D'aquí el títol del llibre, que és un homenatge a aquesta frase.
I com et deia, el llibre és un calendari on cada dia és una història ".
Llavors conté una diversitat de temes, com l'afany de cada dia.
"És clar, els temes més diversos que et puguis imaginar. Sí que és un llibre que no fa cas ni del mapa ni de les ordres que els calendaris poden donar, a l'inrevés, viu el calendari com un espai de llibertat, i aquest espai de llibertat ens explica que cada dia té un conte.
Els científics diuen que estem fets d'àtoms, però jo estic segur que també estem fets d'històries ".

 

En els teus llibres sempre es toca el tema polític, però tu no ets un polític
"El tema polític és present i està absent. Està i no hi és. Depèn del que s'entengui per tema polític. Els meus llibres s'ocupen de tot. De tots els temes imaginables. Res del que és humà m'és aliè, però m'interessa també la vida de les bestioles, els fenòmens de la naturalesa. Per tant l'etiqueta d'escriptor polític és una cosa que rebutjo, perquè em limita i m'amenaça amb convertir-me en un autor pamfletari, a les ordres d'algun partit o alguna religió, i això no té res a veure amb mi. Sóc un home molt lliure i escric molt lliurement. En realitat escric quan em pica la mà. I vull explicar perquè. Això l'hi vaig escoltar una vegada a un negre tamborer de Santiago de Cuba, fa molts anys. Eren com les tres del matí i portava tocant moltes hores, llavors li vaig preguntar com ho feia. En tambor li arrencava veus, plors, rialles, era impressionant, el tipus era un mag. Ell em va respondre: Jo toco quan em pica la mà. Em passa el mateix, escric quan em pica la mà, no obeeixo cap ordre, ni les de fora ni les de dins.
No escric per complir, sinó quan em pica la mà ".
 
En molts països llatinoamericans s'ha estat cedint-en els últims anys-territori forestal, miner, ramader, fins i tot marítim, a les grans empreses transnacionals.
A causa d'això Creus que arribarà el moment en què la sobirania dels pobles acabi totalment en mans privades? "No sé, perquè no sóc profeta. Però sí que sé que s'està repetint la història tràgicament. La història d'Amèrica Llatina és la història de la despulla dels recursos naturals, i en això no es va equivocar La venes, ja que és un llibre que descriu molt bé aquest procés de buidament. Cal saber cuidar els recursos naturals. No cal lliurar la natura a la gola obertes del sistema de poder que devora tot el que se li s'acosta. El sistema capitalista es menja tot el que troba. Inclou una ideologia, una moral, una concepció de la vida i de les coses que és perillosa per al gènere humà i per al planeta que habitem. És bo, sota aquest sistema, tot el que és rendible, i tot el que no és rendible no mereix existir. Això condueix a la rifa del planeta. De fet les dues activitats més lucratives en el món d'avui són activitats enemigues de la condició humana: el comerç de drogues i el comerç d'armes. Les armes són part essencial de la indústria militar, que és en realitat una indústria criminal ".
L'últim temps la gent ha començat a oposar-se amb força a les arbitrarietats del sistema, utilitzant sobretot la tecnologia per comunicar-se.
Em refereixo a internet.
"Paradoxalment una cosa que va néixer -Internet- al servei de la mort, com un invent del Pentàgon per coordinar a escala planetària els seus plans d'agressió contra altres països, es va convertir en un instrument de vida. La gent va transformar en el seu fi original i gràcies a això pot trobar-se, reunir al voltant d'objectius comuns i és capaç convocar per rebutjar les injustícies. Per protestar. Són aquestes paradoxes que t'ajuden a viure i et demostren que no hi ha res definitiu.
Hi ha moltes coses que neixen en un sentit i acaben vivint en un altre ".
Una alternativa al capitalisme és el projecte de Chávez a Veneçuela. Quina opinió et mereix aquest procés?
"El projecte d'unitat llatinoamericana ve de molt abans de Chávez, però ell ha fet molt per impulsar-lo, per portar endavant. És un procés lent i difícil. No es pot fer en un dia, ni en dos, ni en una setmana ni en un any, per la senzilla raó de que Amèrica Llatina conté contradiccions internes que fan que alguns països tinguin més força que altres, més poder que altres. Llavors es reprodueixen dins de les fronteres nostres les contradiccions que pateix el món. Hem contradiccions que no es van a superar d'un dia per l'altre. Tu no pots dir per decret que a partir d'avui la solidaritat ha de substituir l'egoisme impost durant segles al món. Moltes de les coses que han fet, per exemple, Brasil amb Bolívia o Paraguai, s'assemblen al que vaig sentir dir una vegada a un cap de policia a Mèxic. Em va dir: el que nosaltres li fem als centreamericans és ben igual al que els gringos ens fan a nosaltres. És a dir, cada un humilia l'altre, que alhora humilia l'altre que també humilia l'altre.
Són les nostres contradiccions ".
Tu sempre has mantingut posicions d'esquerra, tot i les caigudes de murs i la fi de la guerra freda.
"El de l'esquerra, entre parèntesi, però vull explicar perquè dic entre parèntesi. Per descomptat que sóc un home d'esquerra, clar que sí. Si demà se m'acut dir que vaig passar a la dreta ningú em creurà. Sóc d'esquerra, però això no vol dir que jo confongui, com molts companys, per cert molt estimats per mi, la religió amb la política, ens sóc fanàtic ni religiós en política. No crec en el fanatisme, crec que els fanàtics haurien d'estar tots tancats al manicomi, perquè són perillosos. Però per què et dic això de l'esquerra i la política i de la dreta. Perquè de vegades ha conduït a certs esquematismes que no coincideixen amb la realitat.
 
L'any 1830 i escaig, Nicaragua va ser un dels primers països que va legalitzar l'avortament en els casos en què corregués perill la salut de la dona, la vida de la dona. En aquest moment governava a Nicaragua el partit conservador, un partit de dreta i que va ser el que va promulgar la llei. Va passar un segle i mig més o menys i un govern d'esquerra, sandinista, va anul · lar la llei i condemnar a les dones pobres a la presó o al cementiri. I això la gent no ho sap. A mi, sota aquests paràmetres, que em aclareixin què és esquerra i què és dreta, perquè si esquerrà és el govern que va il · legalitzar l'avortament que hauria estat legalitzat per un govern de dreta llavors estem tots bojos. Caldria recuperar el sentit de les paraules, que és en definitiva la funció primordial d'un escriptor, contribuir a netejar el diccionari ".
A Xile passa aquesta confusió, certa esquerra sembla de dreta.
"Jo sobre Xile no vaig a parlar, per una raó molt simple, no venc gel als esquimals. Poseu  aquí, escriu-, jo no venc gel als esquimals. No vinc a Xile per dir-li als xilens com és la realitat xilena, perquè a vegades ve un tipus de fora i està, en el cas de l'Uruguai, cinc dies a Punta del Este, i acaba escrivint un llibre sobre l'Uruguai . La realitat d'un país és molt complexa, molt contradictòria, molt difícil de desentranyar, i per conèixer una realitat no és assumpte d'estar uns dies, una setmana o dues o tres en un país.
La realitat de cada país és una senyora bastant misteriosa ".
 
Com anar a Argentina i tractar d'entendre el peronisme i explicar-li als argentins.
"És clar ..., ells estan desitjant que algú ho expliqui".
Tu has dit -o escrit- que el món està ben girat
"Habitem un món al revés per la senzilla raó que és un món que recompensa l'especulació i castiga el treball.
Llavors és un món al revés perquè recompensa a l'inrevés, recompensa el que hauria de castigar i castiga el que hauria recompensar ".
Dius que escrius quan et pica la mà.
T'ha picat últimament?. "Per sort no em falten "picazones" a la mà i escric constantment. A més és l'única cosa que més o menys em surt. Al llarg de la meva vida vaig voler ser moltes coses que no pot ser. Vaig voler ser sant quan era noi, que era molt místic, però la meva tendència natural al pecat m'ho va impedir. Vaig voler ser jugador de futbol, ​​com tots els uruguaians, però era un cama de fusta terrible. Vaig voler ser pintor, dibuixant, moltíssimes coses i vaig treballar en moltes. Vaig ser obrer en una fàbrica, cobrador, dibuixant de lletres, etcètera ".
En quin moment et dones conte que el teu era ser escriptor?
Quan em vaig adonar que era un inútil total. Llavors allotjament havia de fer a la vida, i la veritat és que la literatura m'ha donat moltes alegries. La certesa que un pot escriure de tal manera que les paraules que brotin d'una pàgina toquin la cara de qui l'està llegint, com si les paraules tinguessin dits, com un contacte real.
No sé si m'explico bé.
Quan un llegeix els teus llibres s'adona que no t´encaixones en un gènere determinat.
"Per sort crec que estic fora dels gèneres. I això és el resultat de molts anys de treball en què vaig anar descobrint que el meu era una síntesi de diferents gèneres. Una temptativa de síntesi per recuperar la unitat perduda del llenguatge humà. Llavors no és classificable perquè a més també això prové d'un rebuig a la mala costum de posar etiquetes a la gent en el seu front, d´encasellar tot. Quan es parla de literatura política em pregunto si hi ha alguna literatura que no sigui política. Si no hi ha alguna literatura que triï entre la llibertat i la por. I el mateix amb les persones, mai coincideixen les etiquetes. Jo m´allunyo de les etiquetes. I quan em diuen escriptor de què. Jo dic: de tot, de qualsevol cosa. O quan em diuen vostè és poeta, responc, no, no escric poesia, o potser l'escric i no m'adono, i això m'omple d'alegria, perquè la literatura que més m'agrada és la que revela la poesia amagada ".

Share this:

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

.